Pobierz naszą Aplikację mobilną

0 0 0 D
0 0 G
0 0 M
0 0 0 S
Bardzo ważna witamina A

Bardzo ważna witamina A

Witamina A nazywana jest także retinolem, beta-karotenem, akseroftolem oraz prowitaminą A.

Jest jedną z najwcześniej odkrytych witamin. Jest niezbędna w procesie widzenia, ale dodatkowo wzmacnia układ odpornościowy i zapobiega zakażeniom. Pomaga zwalczać bakterie i wirusy. Ma także dobry wpływ na wygładzanie i ujędrnianie skóry. Dzięki niej włosy i paznokcie wyglądają zdrowo. Witamina A jest również przeciwutleniaczem, co oznacza, że zwalcza wolne rodniki.

 

Kilka zalet witaminy A

1) Witamina A korzystnie wpływa na wzrok, ponieważ wchodzi w skład rodopsyny, czyli światłoczułego barwnika siatkówki oka, odpowiedzialnego za widzenie po zmierzchu...

2) Bierze udział w metabolizmie białek i hormonów steroidowych

3) Stanowi skuteczną broń w walce z rozstępami, przebarwieniami, bliznami, drobnymi ranami i siniakami.

4) Pozwala zachować ładny wygląd twarzy, a dodatkowo może pomóc w walce z trądzikiem oraz łysieniem.

5) Działa antyoksydacyjnie i chroni komórki przed szkodliwym działaniem wolnych rodników.

Bardzo istotne jest to, że witamina A jest rozpuszczalna w tłuszczach. Dlatego bezwzględnie ważne jest spożywanie jej w towarzystwie różnego rodzaju tłuszczów. Musimy jednak pamiętać, że wedle badań duże dawki syntetycznego β-karotenu, zarówno u palaczy, jak i zwierząt laboratoryjnych poddanych ekspozycji na dym tytoniowy, powodują zwiększenie częstości występowania raka płuc.

Przyczyny niedoboru
Przeciętny człowiek sądzi, że marchewka jest dobrym źródłem witaminy A. Nie jest to prawdą. Znajduje się w niej beta-karoten, czyli tak zwana pro-witamina. Organizm sam musi przetworzyć beta-karoten. Niestety, beta-karoten jest wchłaniany w zaledwie 20% do 50%. Nie jest także przetwarzany w stosunku 1:1, lecz mniej więcej od 1:6 do 1:48. Niedobory witaminy A mogą wystąpić w trakcie ciąży, u osób chorych na cukrzycę oraz z problemami tarczycy. Osoby z usuniętym pęcherzykiem żółciowym również mogą mieć problemy z niedoborem witaminy A. Niedobór może też wystąpić podczas długotrwałych głodówek, czy przy długim stosowaniu diety niskotłuszczowej i beztłuszczowej.

Objawy są łatwo zauważalne. Kruche i łamliwe paznokcie, suche i łamliwe włosy, szorstka skóra, wysypki skórne, zmniejszony apetyt, poczucie zmęczenia, większa podatność na zakażenia, czy zaburzenia widzenia są typowymi objawami niedoborów.

Źródła witaminy A
Do najbogatszych naturalnych źródeł witaminy A dla człowieka należą: tran rybi, podroby, słodkie ziemniaki, marchew, jarmuż, szpinak, dynia.
Głównym źródłem aktywnych form witaminy A w organizmie jest spożywana z pokarmem pochodzenia roślinnego prowitamina A (głównie β-karoten).

Powiązane artykuły
Suplementy na rzeźbę Suplementy na masę Odżywki dla początkujących

Strona korzysta z plików cookie. Możesz okreśclić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.

×