Pobierz naszą Aplikację mobilną

0 0 0 D
0 0 G
0 0 M
0 0 0 S
Wszystko co należy wiedzieć o BCAA!

Wszystko co należy wiedzieć o BCAA!

BCAA to nazwa jednego z najpopularniejszych suplementów diety. Każdy sportowiec niezależnie od poziomu zaawansowania oraz od formy uprawianego sportu zastanawia się, czy włączyć BCAA do suplementacji, czy nie. Ale jakie są plusy, opłacalność i czy w ogóle BCAA jest potrzebne?

Co to jest BCAA?

Na samym początku warto wspomnieć co to właściwie jest BCAA. W skład praktycznie każdego suplementu który funkcjonuje pod nazwą BCAA znajdziemy aminokwasy rozgałęzione: L-Leucyne, L-Waline i L-Izoleucyne. Producenci prześcigają się w coraz to bardziej zmyślnych opakowaniach a tak naprawdę ich produkty nie wiele się różnią. Jedyna subtelna różnica to proporocje i ilość w\w aminokwasów w danym preparacie. Dlatego juz na tym etapie należy się zastonowić czy warto przepłacać tylko dlatego aby na naszym opakowaniu widniała mocno wypromowana firma. Reasumując BCAA są trzy podstawowe aminowaksy które należy dostarczyć do organizmu okołotreningowo.  

Co nam daje BCAA?

Suplementy zawierające aminokwasy BCAA pobudzają syntezę białek, a także zwiększają ilość uwalnianych niektórych hormonów anabolicznych, w tym hormonu wzrostu. Przeprowadzane badania dowodzą, że osoby zażywające regularnie aminokwasy BCAA mogą pochwalić się zwiększeniem siły chwytu oraz przyrostem tkanki mięśniowej i szkieletowej.

Czy tylko dla osób uprawiających sporty siłowe?

Aminokwasy rozgałęzione przyjmować należy po treningu. Można również stosować je przed treningiem. Jak udowodniły badania naukowe, ich duże stężenie w organizmie wydłuża efektywny czas pracy mięśni w trakcie treningu. Oznacza to, że można trenować nie tylko ciężej, ale również dłużej. Suplmenty w skład których wchodzą walina, leucyna oraz izoleucyna są polecane nie tylko przy sportach siłowych, ale również przy wytrzymałościowych. 

Czy naprawdę warto? 

Przy odpowiednim spożyciu białka nie ma konieczności stosować BCAA. Aminokwasy rozgałęzione znajdują się w każdym produkcie dostarczającym białko. Zresztą to właśnie dlatego spożycie białka jest tak ważne dla budowy masy mięśniowej – dostarcza ono aminokwasów rozgałęzionych.

Powstaje więc pytanie: czy jeśli ktoś dostarcza wystarczająco dużo pełnowartościowego białka w diecie, to czy BCAA da jakikolwiek bonus?

Wiele osób mówi, że nie ma na to żadnych dowodów naukowych, co jest jednak nieprawdą. Istnieją badania, w których stosowana jest kontrola dietetyczna, uczestnicy spożywają około 1,5–2 gramów białka na kilogram masy ciała, a suplementacja BCAA pozwala na redukcję bolesności mięśniowej i ograniczenia markerów uszkodzeń mięśniowych.

Suplementy na rzeźbę Suplementy na masę Odżywki dla początkujących

Strona korzysta z plików cookie. Możesz okreśclić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.

×