Pobierz naszą Aplikację mobilną

0 0 0 D
0 0 G
0 0 M
0 0 0 S
Witaminy tak ważne a niedoceniane!

Witaminy tak ważne a niedoceniane!

Dziś pod lupę weźmiemy kolejną grupę składników, która jest nieoceniona w codziennej suplementacji osób aktywnych, lecz często bywa niedoceniona lub pomijana -  mowa o witaminach.

Witaminy należą do organicznych, egzogennych związków chemicznych (egzogenne, czyli te, których nasz organizm nie jest w stanie samodzielnie syntezować – muszą być dostarczone z zewnątrz wraz z jedzeniem/suplementami). Dzielimy je na rozpuszczane w wodzie oraz w tłuszczach.

Witaminy są niezwykle istotne w codziennej diecie, ponieważ odpowiadają za regulację i utrzymanie podstawowych czynności życiowych. Vita po łacinie oznacza życie, aminy to organiczne związki chemiczne posiadające grupę aminową, zatem witaminy = aminy życia.

 

Każdy człowiek potrzebuje witamin w diecie, niezależnie od stopnia aktywności fizycznej, jednak logiczne jest, że osoby bardziej aktywne i więcej trenujące będą mieć wyższe zapotrzebowanie na dzienne spożycie witamin od ludzi prowadzących bardziej siedzący tryb życia. Dodajmy do tego fakt coraz większego uprzemysłowienia rolnictwa, w wyniku którego owoce i warzywa są uboższe w składniki odżywcze od tych uprawianych jeszcze kilkanaście lat temu i wniosek nasuwa się sam – dla osoby żyjącej aktywnie w XXI wieku będzie niemal niemożliwe ułożenie diety, które umożliwi pokrycie dziennego zapotrzebowania na WSZYSTKIE witaminy, minerały i makroskładniki. Dzięki suplementom diety i odżywkom kwestia ta jest dużo łatwiejsza - w ostatnim wpisie dotyczącym gainerów poruszaliśmy kwestię udogodnienia możliwości dostarczenia składników odżywczych poprzez przygotowanie shake'a. Witaminy możemy dostarczyć równie łatwo – w formie wygodnych do przełknięcia tabletek, których przyswajalność jest na podobnym poziomie, co ich odpowiedników występujących w pożywieniu. Możemy dodać kilka tabletek do posiłku, aby pokryć znaczącą część zapotrzebowania na witaminy na cały dzień bez zapychania się mnóstwem warzyw (oczywiście też niezbędnych w diecie), które pomimo niskiej kaloryczności poprzez swoją objętość zapychają żołądek na dłużej (doskonały atut podczas redukcji, przy budowaniu masy wręcz przeciwnie, a jednak w zimie spora część ćwiczących skupia się na masie właśnie), co ułatwi nam spożycie góry jedzenia.

Podsumowując – witaminy to niezbędne składniki w codziennej diecie, jednak często lekceważone. Niedobór witamin może spowolnić progres treningowy, dlatego warto zaopatrzyć się w suplement multiwitaminowy, który pomoże szybko uzupełnić braki tych bezcennych składników dla organizmu, jednak nie można zapominać o naturalnych pokarmach będących ich źródłem oraz nie należy przyjmować większych dawek niż zalecane, ponieważ nadmiar witamin również może doprowadzić do niepożądanych efektów.

Na koniec warto przypomnieć, że wyodrębnienie związków chemicznych, które zostały nazwane witaminami, zawdzięczamy polskiemu naukowcowi – Kazimierzowi Funkowi.

Powiązane artykuły
Suplementy na rzeźbę Suplementy na masę Odżywki dla początkujących

Strona korzysta z plików cookie. Możesz okreśclić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.

×