Pobierz naszą Aplikację mobilną

0 0 0 D
0 0 G
0 0 M
0 0 0 S
Aminokwasy egzogenne

Aminokwasy egzogenne

Przed świętami pisaliśmy o aminokwasach endogennych, więc dziś przeczytajcie parę informacji o aminokwasach egzogennych. Jak już wiemy, jest to ta grupa aminokwasów, którą musimy dostarczać organizmowi z zewnątrz, w postaci pokarmu i/lub suplementów, ponieważ nie jest on w stanie syntezować ich samodzielnie. W skład aminokwasów egzogennych wchodzą m.in. izoleucyna, leucyna i walina, czyli niesamowicie popularne i bardzo dobrze znane przez osoby trenujące BCAA (które opiszemy szerzej w następnym artykule). Poniżej przedstawiamy nazwy oraz krótką charakterystykę aminokwasów egzogennych.

Fenyloalanina – odpowiednia dawka tego aminokwasu jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego człowieka, pomaga utrzymać odpowiedni poziom koncentracji oraz przyśpiesza regenerację. Fenyloalanina bierze także udział w procesie powstawania hormonów - adrenaliny, noradrenaliny oraz dopaminy.

Lizyna – stanowi element profilaktyki przeciwko kontuzjom, a w przypadku odniesienia urazu z powodzeniem może przyśpieszyć powrót do zdrowia. Bierze udział w produkcji hormonów, enzymów oraz przeciwciał. Lizyna jest także aminokwasem absorbującym wapń. Może również obniżać poziom kortyzolu (hormonu stresu).

Metionina – aminokwas zawierający siarkę, który bierze czynny udział w metabolizmie poprzez dostarczanie grupy siarkowej. Odpowiada także za kondycję włosów, skóry i paznokci.

Treonina – substancja niezbędna do syntezowania nowych białek mięśniowych. Aminokwas ten wspomaga prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, odpornościowego oraz pokarmowego.

Tryptofan – prekursor wytwarzania serotoniny (hormonu szczęścia) oraz melatoniny (hormonu snu). Odpowiedni poziom tryptofanu jest niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania całego organizmu – jego niedobór może prowadzić do obniżenia koncentracji, spadków i wahań nastrojów a czasami nawet do bezsenności.

Do opisywanej dziś grupy aminokwasów należy dołączyć jeszcze wcześniej wspominaną leucynę, izoleucynę oraz walinę.

W naszej ofercie dostępne są produkty, które zawierają w swoim składzie wszystkie aminokwasy egzogenne, a przyjęcie ich po treningu wraz z węglowodanami to doskonały sposób na ochronę mięśni przed katabolizmem. Zalecana dawka to około 8-15g po treningu. Jest to również świetne rozwiązanie dla osób, które mają problem z przyjmowaniem pokarmów stałych po treningu. Aminokwasy egzogenne mogą być spożywane bez przeszkód przez wegan i wegetarian. Są pomocne zarówno w okresie budowania masy, jak i jej redukcji. Podsumowując – aminokwasy egzogenne są nieocenione w suplementacji osoby aktywnej fizycznie, niezależnie od trenowanej dyscypliny i stopnia wytrenowania i mogą być stosowane z powodzeniem w zasadzie przez każdego.

Zobacz ofertę aminokwasów

Powiązane artykuły
Suplementy na rzeźbę Suplementy na masę Odżywki dla początkujących

Strona korzysta z plików cookie. Możesz okreśclić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.

×