Pobierz naszą Aplikację mobilną

0 0 0 D
0 0 G
0 0 M
0 0 0 S
Witamina D

Witamina D

Już od ponad tygodnia trwa kalendarzowa wiosna, w ostatni weekend zmieniliśmy czas na letni, na zewnątrz temperatury coraz wyższe – dlatego też dziś usystemetyzujemy sobie wiedzę na temat suplementu, który kojarzy się ze Słońcem i bywa często nazywany "witaminą Słońca". Oczywiście chodzi o witaminę D – nieocenionej substancji niezbędnej dla organizmu każdej aktywnej osoby.

Witamina D nazywana jest "witaminą Słońca", ponieważ ludzie syntezują tę witaminę w wyniku kontaktu skóry z promieniowaniem słonecznym. Niektórzy szczęśliwcy, którzy żyją w miejscach, gdzie dominuje letnia aura przez większość roku, nie muszą bać się o niedobory tej bezcennej substancji – nieustanny kontakt z promieniami Słońca pozwala na bezproblemowe pokrycie zapotrzebowania na słoneczną witaminę. Niestety, niedobory witaminy D dotykają coraz większy odsetek naszej populacji, dlatego też jedyny sposób, aby zaspokoić zapotrzebowanie na nią, to przyjmowanie jej w formie suplementu.

Sportowcy żyjący w umiarkowanym klimacie (czyli też w Polsce) nie są w stanie zaspokoić swojego zapotrzebowania na witaminę D wyłącznie poprzez kąpiele słoneczne. Przede wszystkim, przez większą częśc roku jest zbyt zimno na opalanie, dlatego też lekarze zalecają suplementowanie witaminy D przynajmniej w okresie od września do kwietnia, kiedy warunki do opalania się są, delikatnie mówiąc, niezbyt optymalne. W miesiącach letnich o bezpośredni kontakt ze słońcem jest zdecydowanie łatwiej, jednak musimy pamiętać, że jedynie kontakt całego ciała (a nie tylko przedramion i twarzy)  przez przynajmniej 15-20 minut dziennie umożliwi nam pokrycie zapotrzebowania na witaminę D, dlatego też przyjmowanie jej w formie suplementu jest najlepszym rozwiązaniem (o ile nie przebywamy na urlopie przez całe lato w miejscu, gdzie promieni słonecznych jest pod dostatkiem).

Witamina D pomaga w utrzymaniu zdrowych i twardych kości oraz zębów, przez co spada ryzyko kontuzji i złamań kości. Z powodzeniem może być stosowana profilaktycznie, aby zapobiegać wadom postawy. Dla osób trenujących siłowo ma więcej dobroczynnych właściwości – pomaga naturalnie podnieść testosteron i wyraźnie zwiększa siłę mięśni. Witamina D w łagodny sposób łagodzi objawy depresji, dlatego też ma wpływ na nasz nastrój i jej regularne suplementowanie zwiększy motywację i ochotę do treningu. Zalecane dawki do suplementacji to 2000-4000 j.m. dziennie.

Podsumowując – witamina D to bezcenny suplement o nieocenionym, korzystnym wpływie na nasz organizm, niezależnie od stopnia aktywności fizycznej. Wpływa pozytywnie na naszą formę fizyczną oraz psychiczną, dlatego też śmiało korzystajmy z wiosny i często uprawiajmy aktywność fizyczną w plenerze, ale nie zapominajmy o przyjmowaniu tej niezwykłej witaminy w formie suplementu.

Powiązane artykuły
Suplementy na rzeźbę Suplementy na masę Odżywki dla początkujących

Strona korzysta z plików cookie. Możesz okreśclić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.

×