Pobierz naszą Aplikację mobilną

0 0 0 D
0 0 G
0 0 M
0 0 0 S
Zdrowe kwasy tłuszczowe.

Zdrowe kwasy tłuszczowe.

Omega 3 - kwasy tłuszczowe

O dobroczynnym wpływie kwasów omega-3 na funkcjonowanie ludzkiego organizmu słyszała zapewne większość z Was. Dzisiejszy artykuł będzie poświęcony właśnie tymże kwasom tłuszczowym, co pozwoli lepiej usystematyzować wiedzę na ich temat.

EPA DHA ALA - co to takiego? 

Spośród kwasów tłuszczowych omega-3 możemy wyszczególnić te najważniejsze z punktu widzenia człowieka prowadzącego aktywny tryb życia – są to wielonienasycone kwasy tłuszczowe, do których zaliczamy:

  • kwas eikozapentaenowy (EPA);
  • kwas dokozaheksaenowy (DHA);
  • kwas alfa-linolenowy (ALA).

Zapotrzebowanie na EPA i DHA jest zdecydowanie wyższe niż zapotrzebowanie na ALA, dlatego suplementy zawierające omega-3 bazują głównie na tych dwóch istotniejszych dla człowieka kwasach tłuszczowych. Produkty te występują na rynku najczęściej w postaci kapsułek. Dzienne zapotrzebowanie osoby aktywnej fizycznie na te wartościowe substancje oscyluje w przedziale 1-3 gramów dziennie. Jak w każdym przypadku suplementacji, należy obserwować reakcje swojego organizmu, ponieważ w okresie częstych, intensywnych treningów dobowe spożycie omega-3 na poziomie dochodzącym nawet do 6 gramów nie powinno powodować skutków ubocznych. W przypadku stosowania suplementów zawierających wielonienasycone kwasy tłuszczowe najlepiej stosować się do informacji zamieszczonych przez producenta na opakowaniu, a następnie, na podstawie obserwacji własnego ciała, ustalić optymalną, indywidualną dawkę.
Poza suplementami diety, kwasy omega-3 możemy znaleźć przede wszystkim w morskich, tłustych rybach (łosoś, dorsz, śledź, sardynka) oraz w produktach pochodzenia roślinnego – oleju lnianym, sojowym i oleju z orzechów włoskich.

Optymalne spożycie tych bezcennych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych jest niezwykle istotne dla dobrej formy psychicznej i fizycznej. Niedostateczne spożycie omega-3 może prowadzić do osłabienia odporności, gorszej kondycji psychicznej (stany depresyjne i lękowe oraz napady agresji), osłabienia koncentracji, zdolności zapamiętywania i prawidłowej pracy mózgu oraz zaburzenie prawidłowego funkcjonowania narządu wzroku, które w skrajnych przypadkach może doprowadzić nawet to utraty wzroku w wyniku zwyrodnienia plamki żółtej (kwasy omega-3 wchodzą w skład siatkówki oka). Zbyt wysoka podaż może z kolei powodować trudności z prawidłowym krzepnięciem krwi. Za to dzienne spożycie omega-3 na odpowiednim poziomie gwarantuje cały szereg pozytywnego oddziaływania na pracę organizmu.

Do najważniejszych czynników możemy zaliczyć:

  •  zwiększenie syntezy białka;
  • wzrost tempa uwalniania hormonu wzrostu;
  • zmniejszenie tempa procesów katabolicznych;
  • wspomaganie prawidłowej pracy serca i zmniejszenie ryzyka występowania chorób serca;
  • zapobieganie powstawaniu zakrzepów i zatorów poprzez rozrzedzanie krwi;
  • obniżanie poziomu cholesterolu LDL ("złego") i podnoszenie poziomu cholesterolu HDL ("dobrego");
  • wspomaganie prawidłowego funkcjonowania aparatu ruchu – profilaktyka przed zapaleniem stawów, osteoporozą, łagodzenie bólu pochodzenia reumatycznego;
  • zwiększenie ogólnej odporności organizmu;
  • usprawnienie i zwiększenie efektywności pracy mózgu – poprawa koncentracji, zdolności zapamiętywania i uczenia się;
  • usprawnienie procesu przepływu krwi w tkance mięśniowej;
  • zwiększenie efektywności dostarczania składników odżywczych – wzrost przepuszczalności błon komórkowych umożliwia dotarcie większej ilości składników odżywczych do komórek;
  • pomoc w utrzymaniu niskiego poziomu stężenia trójglicerydów, których wysokie stężenie sprzyja nadmiernemu gromadzeniu się tkanki tłuszczowej.

 

Po przedstawieniu powyższych faktów nie ulega wątpliwości, że włączenie wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 do codziennej suplementacji będzie miało niebagatelny wpływ na progres treningowy oraz ogólną, dobrą kondycję psychiczną i fizyczną. Na koniec jeszcze jeden bardzo ciekawy fakt, który odróżnia suplementy zawierające kwasy tłuszczowe omega-3 od innych suplementów. W przypadku zdecydowanej większości suplementów i odżywek spożywanie ich przez kobiety w ciąży jest niewskazane lub dopuszczalne po konsultacji z lekarzem, który jednoznacznie stwiedzi brak jakichkolwiek przeciwwskazań. Spożywanie omega-3 w trakcie ciąży jest z kolei wskazane – według wielu rzetelnych badań naukowych pozwala to na prawidłowy rozwój płodowy dziecka oraz szybszy i lepszy rozwoj intelektualny, czego przecież pragnie dla swej pociechy każda mama

W naszej ofercie znajdziesz:

Powiązane artykuły
Suplementy na rzeźbę Suplementy na masę Odżywki dla początkujących

Strona korzysta z plików cookie. Możesz okreśclić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.

×