Pobierz naszą Aplikację mobilną

0 0 0 D
0 0 G
0 0 M
0 0 0 S
Istotna witamina dla organizmu

Istotna witamina dla organizmu

Bardzo ważna dla naszego organizmu witamina!

Dzisiejszy artykuł poświęcony będzie bardzo istotnej witaminie, która ma pozytywny wpływ na ludzki organizm, a przez większość osób kojarzona jest przede wszystkim z zapewnieniem optymalnego poziomu krzepliwości krwi - witaminie K.

Różne formy i źródła witaminy K

Wyróżniamy kilka form tejże substancji - dwie naturalne, do których zaliczamy witaminę K1 (fitomenadion, fitonation, filochinon i inne) oraz witaminę K2 (menachinon, farnochinon). Są to substancje rozpuszczalne w tłuszczach. Syntetycznie można także pozyskać formę K3, która może być rozpuszczalna zarówno w tłuszczu, jak i wodzie. Z powodu odmiennej struktury nie możemy postawić znaku równości pomiędzy formami K1 i K2 oraz syntetyczną pochodną K3. Z tego też powodu w suplementach diety spotkamy najczęściej naturalną formę K2.

Witamina K jest syntezowana samodzielnie przez ludzki organizm (wytwarzają ją bakterie zlokalizowane w jelicie grubym), jednakże nie zawsze jej ilość jest wystarczająca, dlatego włączenie witaminy K do swojej suplementacji wcale nie jest bezcelowe. Należy oczywiście pamiętać, aby nie spożywać zbyt dużych dawek tej witaminy w formie suplementu, ponieważ w praktyce niedobory zdarzają się rzadko, a witamina K występuje też naturalnie w żywności. Aby wyznaczyć optymalny poziom dobowego spożycia, można zasięgnąć opinii lekarza, wskazane jest też po prostu obserwować uważnie reakcję swojego organizmu i nie bagatelizować ewentualnych negatywnych sygnałów. Jest to niezwykle istotne, ponieważ nie istnieją jednoznaczne zalecenia odnośnie dziennego spożycia, co ma miejsce w przypadku większości witamin i minerałów stosowanych w suplementach diety.

Do najlepszych naturalnych źródeł witaminy K możemy zaliczyć:

  • szpinak;
  • brukselkę;
  • jarmuż
  • kapustę włoską;
  • zielony groszek;
  • sałatę rzymską;
  • lucernę;
  • ogórki;
  • kalafior;
  • brokuły;
  • botwinę;
  • natkę pietruszki;
  • truskawki;
  • pomidory;
  • kalarepę.

Jak widać, produkty naturalne najbardziej obfite w witaminę K to wyłącznie żywność pochodzenia roślinnego. Niewielkie ilości tej substancji możemy także znaleźć w wątróbce, jajach oraz jogurtach i niektórych serach, ale to właśnie wyżej wymienione pokarmy roślinne stanowią najlepsze źródło omawianej przez nas witaminy.

Odpowiednie spożycie witaminy K gwaratnuje nam szereg korzyści, z których najbardziej istotne to:

  • wspomniane już na samym początku zapewnienie optymalnego poziomu krzepliwości krwi;
  • wpływ na gospodarkę wapniową;
  • regulacja wytwarzania protrombiny - białka rozpuszczalnego w surowicy krwi, które jest wytwarzane w wątrobie i także wspomaga krzepliwość krwi;
  • działanie przeciwzapalne i przeciwbólowe;
  • odpowiednia mineralizacja kości (wychwytywanie wapnia do układu kostnego);
  • ułatwianie i przyspieszanie procesu gojenia ran;
  • zapobieganie zwapnieniu naczyń krwionośnych;
  • wzmacnianie struktury kości, zmniejszenie ryzyka złamania.

Jak już wspomnieliśmy, niedostateczne spożycie witaminy K u osób zdrowych i aktywnych fizycznie zdarza się bardzo rzadko. Warto wiedzieć, jakie objawy towarzyszą przy niedoborze.

Są to przede wzystkim:

  • częste, silne i obfite krwawienia;
  • podatność na łamliwość kości, problemy z ich mineralizacją (osteoporoza);
  • wapnienie żył;
  • często pojawiające się siniaki na skórze, nawet po bardzo lekkich uderzeniach i stłuczeniach;
  • silna biegunka;
  • częste wymioty;
  • bóle i zawroty głowy.

Przedawkowanie witaminy K również zdarza się bardzo rzadko. Oto, jakie mogą być objawy zbyt dużego spożycia:

  • niedokrwistość;
  • silny stres oksydacyjny;
  • uszkodzenie komórek budujących nerki i wątrobę;
  • nadmierne pocenie się, silne uczucie gorąca;
  • zaburzenie trawienia.

Powyższe zestawienie po raz kolejny jasno obrazuje nam, że zbyt duże spożycie jakiegokolwiek suplementu wcale nie przyniesie nam więcej korzyści, dlatego podczas suplementacji witaminą K nie należy zwiększać zalecanego przez producenta dawkowania i najlepiej trzymać się wytycznych umieszczonych na opakowaniu.

Na rynku suplementów witamina K występuje najczęściej w postaci tabletek lub kapsułek - w formie samodzielnego suplementu, bądź w połączeniu z witaminą D. Takie połączenie pozwala na uniknięcie twz. paradoksu wapnia, w wyniku którego wapń nie gromadzi się w kościach, lecz w naczyniach krwionośnych, co ma nagatywny wpływ tak na kości, jak i na naczynia krwionośne. Odpowiednie spożycie witaminy D (o której już swego czasu pisaliśmy - tutaj można wkleić link do witaminy D) i witaminy K skutecznie zapobiega zwapnieniu żył i niedostatecznej mineralizacji kości - dlatego też w przypadku jakichkolwiek problemów z krzepliwością krwi i kruchością kości warto suplementować się niezwykle pomocną w tych przypadkach witaminą K. W sytuacji, gdy przyjmujemy jakiekolwiek leki zakrzepowe, należy pamiętać, że powodują one hamowanie i utrudnianie wchłaniania witaminy K.

Powiązane artykuły
Suplementy na rzeźbę Suplementy na masę Odżywki dla początkujących

Strona korzysta z plików cookie. Możesz okreśclić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.

×