Pobierz naszą Aplikację mobilną

0 0 0 D
0 0 G
0 0 M
0 0 0 S
Potas

Potas

Potas to bardzo ważny pierwiastek

Dzisiejszy artykuł poświęcony będzie elementarnemu pierwiastkowi, bez którego obecności wiele niezbędnych mechanizmów zachodzących w ludzkim organizmie po prostu nie miałoby prawa zachodzić – pierwiastkiem tym jest potas.

Najważniejsze informacje o pierwiastku jakim jest Potas!

Potas (w układzie okresowym pierwiastków posiada symbol K), jeden z elektrolitów, którego odpowiednia podaż jest niezbędna, aby procesy zachodzące w ciele osoby regularnie uprawiającej aktywność fizyczną przebiegały w sposób optymalny.

Głównym zadaniem wszystkich elektrolitów (a zatem potasu również) jest zapewnienie prawidłowości wszystkich procesów związanych z gospodarką wodno-elektrolitową oraz kwasowo-zasadową. Potas, dzięki swojej rozpuszczalności w wodzie, zlokalizowany jest praktycznie wewnątrz całego organizmu. Ludzkie ciało składa się głównie z wody, w której mogą rozpuszczać się elektrolity i dzięki temu substancje takie jak omawiany dzisiaj potas mogą występować we krwi, w komórkach oraz przestrzeniach międzykomórkowych.

Do najważniejszych zadań, które pełni potas, należy zaliczyć przede wszystkim:

  • dostarczanie niezbędnych składników odżywczych do komórek;
  • pomoc w usuwaniu zbędnych produktów przemiany materii;
  • pobudzanie wydzielania insuliny;
  • wspomaganie procesu spalania tkanki tłuszczowej;
  • regulacja ciśnienia krwi;
  • udział w przewodzeniu impulsów nerwowych;
  • pomoc w odpowiednim dotlenieniu mózgu;
  • wspomaganie prawidłowej pracy układu mięśniowego, nerwowego, mózgu oraz nerek;
  • poprawa koncentracji, skupienia oraz zdolności logicznego myślenia.

Powyższa lista w czytelny sposób przedstawia nam, jak ważne jest zapewnienie odpowiedniej podaży tego cennego pierwiastka dla organizmu. Dobrą wiadomością jest informacja, że niedobory potasu zdarzają się rzadko, a ich występowanie powiązane jest z reguły z takimi zaburzeniami jak biegunki, wymioty, zbyt obfita potliwość, bardzo restrykcyjne diety oraz głodówki. Ponieważ potas jest wydalany głównie z moczem i potem, stosowanie leków moczopędnych przez dłuższy czas sprzyja możliwości wystąpienia niedoboru potasu.

Niedostateczna podaż tego składnika mineralnego nosi nazwę hipokalemii. Jej klasyczne objawy to:

  • zaburzenie rytmu pracy serca;
  • problemy z pamięcią i koncentracją;
  • nadmierna drażliwość;
  • nadciśnienie tętnicze;
  • częste i bolesne skurcze (głównie łydek);
  • opuchnięcia rąk i nóg;
  • uczucie przewlekłego zmęczenia.

Jeżeli zaobserwujemy u siebie któryś z powyższych symptomów, może być to czytelny sygnał wysyłany przez nasz organizm, że brakuje nam potasu i należy szybko uzupełnić deficyt – świetnym sposobem jest po prostu wypicie wody mineralnej wysokozmineralizowanej lub napoju zawierającego elektrolity.

Do naturalnych źródeł pożywienia, które zawierają w swoim składzie najwięcej tego niezbędnego pierwiastka przede wszystkim należy zaliczyć: ziemniaki, pomidory, awokado, banany, figi, jabłka, białą fasolę, soczewicę, orzechy arachidowe i włoskie, brokuły, seler, natkę pietruszki, kaszę gryczaną, kakao. W mniejszych ilościach ten składnik mineralny znajdziemy również w mięsie, rybach i nabiale.

Naturalnych źródeł tego elektrolitu  jest sporo, dlatego też, jak już wspomnieliśmy, niedobory potasu występują rzadko. Zdolność organizmu do wydalania elektrolitów wraz z moczem bardzo ułatwia zapobieganie zbyt dużemu spożyciu tego pierwiastka. Szansa, aby doszło do nadmiernego zgromadzenia się potasu w organizmie, z którego usunięciem nie poradzi sobie samodzielnie ciało osoby zdrowej, sprawnej i aktywnej fizycznie jest niewielka. Nadmiernemu odkładaniu potasu sprzyjają wszelkie choroby związane z niewydolnością nerek lub nadnerczy (np. choroba Addisona). Objawy, które wskazują na nadmiar potasu to: apatia, zaburzenie pracy serca i nerek oraz silne osłabienie układu mięśniowego.

Na rynku suplementów potas występuje najczęściej w postaci tabletek lub kapsułek. Jest też częstym składnikiem preparatów multiwitaminowych oraz napojów elektrolitowych. Suplementacja potasem ma sens jedynie po konsultacji z lekarzem i jednoznacznym orzeczeniu o braku jakichkolwiek przeciwwskazań. W innym wypadku regularne przyjmowanie tego pierwiastka w formie suplementu nie jest wskazane – wypicie dawki elektrolitów w trakcie i po treningu powinno w zupełności wystarczyć, resztę zapotrzebowania można bez większego trudu pokryć z pełnowartościowej żywności i suplementu witaminowego. Według zaleceń lekarzy oraz literatury naukowej dobowe spożycie potasu powinno mieścić się w przedziale 2-3 gramów, choć niektóre źródła podają wartości nawet do 5 gramów dziennie. Jak zwykle, najlepszym rozwiązaniem jest zachowanie zdrowego rozsądku przy układaniu swojego menu oraz obserwacja i analiza zachowań własnego organizmu.

Powiązane artykuły
Suplementy na rzeźbę Suplementy na masę Odżywki dla początkujących

Strona korzysta z plików cookie. Możesz okreśclić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.

×