Pobierz naszą Aplikację mobilną

0 0 0 D
0 0 G
0 0 M
0 0 0 S
Witamina A

Witamina A

Imponująca moc witaminy A

Dzisiejszy artykuł poświęcony będzie jednej z najwcześniej odktytych witamin, której obecność w diecie jest niezbędna dla prawidłowego fukncjonowania ludzkiego organizmu - witaminie A.

Działanie oraz właściwości witaminy A

Z punktu widzenia chemii witamina A to zbiorcza nazwa stosowana do nazywania wszystkich organicznych związków chemicznych z grupy retinoidów, które ulegają rozpuszczaniu w tłuszczach i pełnią funkcję składnika pokarmowego. Witamina ta jest magazynowana w wątrobie i tkance tłuszczowej jako retinol. W mowie potocznej witamina A często nazywana jest zamiennie właśnie retinolem. Inne powszechnie znane nazewnictwo to: beta-karoten, akseroftol oraz prowitamina A. W roślinach witamina A gromadzi się w postaci karotenoidów.

Do najważniejszych funkcji, za których prawidłowy przebieg odpowiada witamina A należy zaliczyć:

  • wspieranie prawidłowego procesu widzenia (już od czasów starożytnych Egipcjanie, Rzymianie i Grecy odkryli zjawisko tzw. kurzej ślepoty, czyli pogorszenia widzenia po zmroku i w celu zapobiegania temu schorzeniu spożywano gotowaną lub surową wątrobę - postępowanie to było całkowicie słuszne, choć jeszcze wtedy ludzie nie wiedzieli dokładnie, dlaczego tak się dzieje - dopiero na przełomie XIX i XX wieku naukowcy powiązali niedobór witaminy A z kurzą ślepotą);
  • dbanie o odpowiednią kondycję kości i zębów;
  • wspomaganie metabolizmu białek oraz hormonów steroidowych;
  • przeciwdziałanie powstawaniu zmarszczek (stąd też witamina A jest częstym składnikiem rozmaitych kosmetyków opóźniających starzenie się skóry);
  • ochronę komórek przed wolnymi rodnikami poprzez swoje mocne właściwości antyoksydacyjne;
  • pomoc w regeneracji naskórka;
  • wzmacnianie odporności;
  • wpływ na prawidłowe funkcjonowanie błon komórkowych;
  • zapobieganie trądzikowi, zmianom skórnym, łuszczeniu się skóry;
  • zwiększenie elastyczności skóry poprzez wspieranie produkcji kolagenu;
  • ułatwianie gojenia się ran i siniaków;
  • zapobieganie wypadaniu włosów;
  • ochrona nabłonka układu oddechowego przed drobnoustrojami;
  • działanie antybakteryjne.

Powyższa lista nie pozostawia złudzeń - uwzględnienie witaminy A w diecie jest konieczne, aby cieszyć się dobrym zdrowiem. Gdzie w takim razie szukać ich jej naturalnych źródeł? Najlepszym wyborem będą wątroby ryb oraz wieprzowe, jaja kurze (przede wszystkim żółtka), mleko, śmietana, marchewka, sałata, szpinak, dynia, natka pietruszki, sery podpuszczkowe i twarogowe, brokuły, pomidory, porzeczki, morele, brzoskwinie, grejpfruty i mango. Cenną dla naszego organizmu witaminę A znajdziemy produktach mięsnych, nabiale, owocach i warzywach, więc niezależnie od sposobu odżywiania w naturze nie brakuje rozmaitych pokarmów, które są bogactwem witaminy A. Na rynku suplementów witamina A występuje najczęściej jako składnik różnych preparatów witaminowo-mineralnych.

Zalecane dzienne spożycie tego cennego składnika diety dla osób dorosłych to 700 µg (kobiety) i 900 µg (mężczyźni). Suplementacja witaminą A jest wskazana, jeśli nie jesteśmy w stanie pokryć dziennego zapotrzebowania z naturalnej żywności. Podobnie jak w przypadku każdego innego suplementu, stosowanie zbyt dużych dawek nie przyniesie większych efektów.

Nadmierne spożycie witaminy A może odbić się negatywnie na naszym zdrowiu i wywołać następujące objawy:

  • wymioty;
  • brak apetytu;
  • nadmierna drażliwość;
  • wypadające włosy;
  • sucha i łuszcząca się skóra;
  • osłabienie struktury kości;
  • spuchnięcie wątroby;
  • krwawienie dziąseł;
  • częste bóle głowy i uczucie zmęczenia.

Przesada w drugą stronę również jest niewskazana. Na szczęście, niedostateczne spożycie witaminy A współcześnie zdarza się rzadko, ale warto wiedzieć, jakie objawy towarzyszą temu niebezpiecznemu stanowi. Są to:

  • kruche i łamliwe paznokcie;
  • suche włosy ze skłonnością do wypadania;
  • kurza ślepota;
  • pogorszenie stanu skóry (skóra sucha i szorstka, często występujące wysypki);
  • brak apetytu;
  • suchość oczu.

Podsumowując – witamina A to bardzo cenny składnik naszej diety, który koniecznie powinien być uwzględniony w jadłospisie, aby uniknąć niebezpiecznych zaburzeń związanych z jej nadmiernym lub niedostatecznym spożyciem.Utrzymanie spożycia na optymalnym poziomie przyniesie nam same korzyści, na których przecież zależy każdej zdrowej, aktywnej osobie, która świadomie się odżywia.

Powiązane artykuły
Suplementy na rzeźbę Suplementy na masę Odżywki dla początkujących

Strona korzysta z plików cookie. Możesz okreśclić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.

×